پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00019:07 - 1400/08/15

هشدارهای هواشناسی به کشاورزان و دامداران/ افزایش ۵.۶ میلی‌متری بارش نسبت به سال قبل

کارگر آنلاین | مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان و عشایر توصیه می شود که هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی از بارش پراکنده در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: امروز در سواحل دریای خزر و خراسان شمالی بارش پراکنده داریم.


  • وی افزود: امروز در دامنه های جنوبی البرز و استان های البرز، قزوین، تهران، غرب سمنان، مرکزی، قم، غرب اصفهان، شرق لرستان، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان، فارس، غرب یزد، چهار محال و بختیاری، کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی و شمال سیستان و بلوچستان بارش باران گاهی رعد و برق و وزش باد داریم که در این مناطق کاهش ۳ تا ۵ درجه ای دما هم دور از انتظار نیست.
  • حقیقت از استمرار بارش های رگباری در برخی نقاط خبر داد و گفت: روز یکشنبه شدت بارش در دامنه های جنوبی البرز، غرب و مرکز کشور کاهش پیدا می کند و در جنوب غرب، جنوب و جنوب شرق همچنان بارش های رگباری ادامه دارد.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: روز دوشنبه در استان های فارس، شرق چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، جنوب اصفهان، کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی رگبار پراکنده گاهی وزش باد شدید رخ می دهد.


وی از وزش باد شدید در شرق و جنوب شرق خبر داد و گفت: روز سه شنبه در شرق و جنوب شرق وزش باد بسیار شدید است و در ارتفاعات کرمان و هرمزگان ابرناکی و بارش پراکنده رخ می دهد.

این مقام مسئول در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: در استان های گرمسیر مناطق لرستان کشاورزان حداکثر تا ۲۰ آبان کشت کلزا را انجام دهند.


به گفته وی، با توجه به کاهش دما در بسیاری از نقاط، کشاورزان نسبت به برداشت انار و دیگر محصولات آماده برداشت اقدام کنند.

  • مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: عشایر راستای البرز و زاگرس به دلیل برخورد صاعقه مراقبت های لازم را به عمل آورند. همچنین کندوداران راستای شمال، شمال شرق و شمال غرب به دلیل کاهش دما و نفوذ آب باران به کندوها محافظت های لازم را به عمل آورند.
  • حقیقت در توصیه ای دیگر به گلخانه داران بیان کرد: با توجه به کاهش دما، گلخانه داران سیستم های گرمایشی را مرتب چک کنند و کشیک شبانه را در واحدها برقرار کنند.

     

وی درباره آخرین وضعیت بارش کشور گفت: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون ۱۰.۴ میلی متر، در مدت مشابه سال قبل ۴.۷ میلی متر و در دوره بلندمدت ۱۵.۷ میلی متر است که این امر کاهش ۵.۳ میلی متر بارش نسبت به نرمال بلندمدت و افزایش ۵.۶ میلی متر بارش  نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد.

  • مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی با اشاره به اینکه کم بارشی تا اواسط آذر ادامه دارد، بیان کرد: مدل های اقلیمی نشان می دهد که تا پایان آبان به جز شمال و شمال غرب کشور بارش قابل ملاحظه ای نخواهیم داشت.
  • وی در پایان با اشاره به اینکه کم بارشی در پاییز امسال ادامه دارد، تصریح کرد: در پاییز امسال بویژه  در مناطق نیمه مرکز و جنوب کشور سال زراعی خشکی پیش روست.

انتهای پیام/

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین